• 26 Nisan 2024

Haberler

İYİLİK KULÜBÜ PROTOKOLÜ İMZALANDI


20.02.2020 12:56

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

 

ŞANLIURFA KENT KONSEYİ, BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ VE İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İLE OKULLARDA İYİLİK KULÜBÜ OLUŞUMUNA YÖNELİK PROTOKOL İMZALADI. PROTOKOL KAPSAMINDA ŞANLIURFA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ’NE BAĞLI ORTA OKULLARDA (5, 6, 7, VE 8. SINIF) ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN TEMEL İNSANİ DEĞERLERE, ÇEVRELERİNE, ÜLKEMİZE VE DÜNYAYA DAİR DUYARLILIKLARINI VE SORUMLULUK BİLİNÇLERİNİ ARTIRMAK, BİREYLERDE VE TOPLUMDA SİVİL TOPLUM FARKINDALIĞI GELİŞTİREREK GÖNÜLLÜLÜK BİLİNCİ OLUŞTURMAK, YARDIMSEVERLİK DUYGULARI VE DAVRANIŞLARI GELİŞTİRMEK, İYİLİĞİN YAYGINLAŞTIRILMASINI, TOPLUMA YARARLI BİREYLER KAZANDIRILMASINI,  TOPLUMSAL BİRLİKTELİĞİN VE SOSYAL DOKUNUN GÜÇLENDİRİLMESİNİN SAĞLANMASI AMAÇLANMAKTADIR. BU AMAÇLA ÖĞRENCİLERE; İNSAN HAKLARINA VE DEMOKRASİ İLKELERİNE SAYGI DUYABİLME, KENDİNİ TANIYABİLME, BİREYSEL HEDEFLERİNİ BELİRLEYEBİLME, YETENEKLERİNİ GELİŞTİREBİLME, BUNLARI KENDİSİNİN VE TOPLUMUN YARARINA KULLANABİLME, ÇEVREYİ KORUMA BİLİNCİYLE HAREKET EDEBİLME, KENDİNE VE ÇEVRESİNDEKİLERE GÜVEN DUYABİLME, PLANLI ÇALIŞMA ALIŞKANLIĞI EDİNEBİLME, SERBEST ZAMANLARINI ETKİN VE VERİMLİ DEĞERLENDİREBİLME, GİRİŞİMCİ OLABİLME VE BUNU BAŞARI İLE SÜRDÜREBİLME, YENİ DURUM VE ORTAMLARA UYABİLME, SAVURGANLIĞI ÖNLEME VE TUTUMLU OLABİLME, BİREYSEL FARKLILIKLARA SAYGILI OLABİLME; FARKLI GÖRÜŞ, DÜŞÜNCE, İNANÇ, ANLAYIŞ VE KÜLTÜREL DEĞERLERİ HOŞGÖRÜ İLE KARŞILAYABİLME, ALDIĞI GÖREVİ İSTEKLE YAPABİLME, SORUMLULUK ALABİLME, BİREYSEL OLARAK VEYA BAŞKALARIYLA İŞ BİRLİĞİ İÇİNDE ÇEVRESİNDEKİ TOPLUMSAL SORUNLARLA İLGİLENEBİLME VE BUNLARIN ÇÖZÜMÜNE KATKI SAĞLAYACAK NİTELİKTE PROJELER GELİŞTİREBİLME VE UYGULAYABİLME, GRUPÇA YAPILAN GÖREVLERİ TAMAMLAMAK İÇİN İSTEKLE ÇALIŞABİLME VE GRUBA KARŞI SORUMLULUK DUYABİLME GİBİ TUTUM, DAVRANIŞ VE BECERİLERİN KAZANDIRILMASI HEDEFLENMEKTEDİR.

ŞANLIURFA - 2020

 

ŞANLIURFA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLIĞI, ŞANLIURFA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ, ŞANLIURFA KENT KONSEYİ İŞ BİRLİĞİ PROTOKOLÜ

 

TARAFLAR:

MADDE 1:

(1) Bu protokol, hizmetlerin yürütülmesinde; Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi,  Şanlıurfa İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Şanlıurfa Kent Konseyi arasındaki işbirliğine ait usul ve esasları kapsar.

(2) İşbirliği iki boyutlu olup, işbirliğinin niteliğine göre Protokol tarafları belirlenmiştir.

 

AMAÇ

MADDE 2 – (1) Şanlıurfa İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı orta okullarda (5, 6, 7, ve 8. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin temel insani değerlere, çevrelerine, ülkemize ve dünyaya dair duyarlılıklarını ve sorumluluk bilinçlerini artırmak, bireylerde ve toplumda sivil toplum farkındalığı geliştirerek gönüllülük bilinci oluşturmak, yardımseverlik duyguları ve davranışları geliştirmek, iyiliğin yaygınlaştırılmasını, topluma yararlı bireyler kazandırılmasını,  toplumsal birlikteliğin ve sosyal dokunun güçlendirilmesini sağlamak.

Bu amaçla öğrencilere;

a) İnsan haklarına ve demokrasi ilkelerine saygı duyabilme,

b) Kendini tanıyabilme, bireysel hedeflerini belirleyebilme, yeteneklerini geliştirebilme, bunları kendisinin ve toplumun yararına kullanabilme,

c) Çevreyi koruma bilinciyle hareket edebilme,

d) Kendine ve çevresindekilere güven duyabilme,

e) Planlı çalışma alışkanlığı edinebilme, serbest zamanlarını etkin ve verimli değerlendirebilme,

f) Girişimci olabilme ve bunu başarı ile sürdürebilme, yeni durum ve ortamlara uyabilme,

g) Savurganlığı önleme ve tutumlu olabilme,

h) Bireysel farklılıklara saygılı olabilme; farklı görüş, düşünce, inanç, anlayış ve kültürel değerleri hoşgörü ile karşılayabilme,

ı) Aldığı görevi istekle yapabilme, sorumluluk alabilme,

j) Bireysel olarak veya başkalarıyla iş birliği içinde çevresindeki toplumsal sorunlarla ilgilenebilme ve bunların çözümüne katkı sağlayacak nitelikte projeler geliştirebilme ve uygulayabilme,

k) Grupça yapılan görevleri tamamlamak için istekle çalışabilme ve gruba karşı sorumluluk duyabilme

gibi tutum, davranış ve becerilerin kazandırılmasına çalışılır.

 

 

 

KAPSAM

MADDE 3

  1. Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Kulübü” il düzeyinde bulunan resmi ve özel ortaokullar ile İmam Hatip Ortaokullarında öğrenim gören öğrencilerden gönüllü olanları kapsar.
  2. Öğrenci kulübü ve toplum hizmeti çalışmalarında katılımcılık, planlılık, süreklilik, üretkenlik, gönüllülük ve iş birliği temel ilkedir.

DAYANAK

MADDE 4 – (1) Dayanak olan mevzuat aşağıda belirtilmiştir:

a) 1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu,

b) MEB Ortaöğretim Kurumlar Yönetmeliği,

c) MEB İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği,

ç) MEB Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği.

d) MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Yönetmeliği,

 

TANIMLAR

MADDE 5 – (1) Bu usul ve uygulama esaslarında geçen;

Konsey: Şanlıurfa Kent Konseyi’ni,

Okul/Kurumlar: Resmî ve özel ortaokullar, imam hatip ortaokulları,

Millî Eğitim Müdürlüğü: İl/ilçe millî eğitim müdürlüğünü,

Öğrenci: Resmî ve özel ortaokullar ile İmam Hatip Orta Okullarında öğrenim gören öğrencileri,ifade eder.

 

YÜRÜTME KOMİSYONU

MADDE 6 – (1)“Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma KulübüProje Yürütme Komisyonu’nun Oluşturulması:

Etkinlik ve yarışmaların okullarda/merkezlerde planlanması ve yürütülmesi amacıyla okullarda“Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma KulübüProje Yürütme Komisyonu” kurulur.

Komisyon bir müdür yardımcısının başkanlığında projede görev üstlenebilecek gönüllü iki öğretmen, iki öğrenci ve iki veli olmak üzere yedi kişiden oluşur. Üyelerden biri koordinatör olarak görev yapar.

Okul Yürütme Komisyonu, öğrencilere rehberlik yapmak üzere her sınıf düzeyinde gönüllü öğretmenler arasından birini“Danışman Öğretmen” olarak görevlendirir.

 

 

KOMİSYON VE DANIŞMAN ÖĞRETMEN/USTA ÖĞRETİCİLER

MADDE 7 – (1) Komisyon ve Danışman Öğretmen Görevleri:

Hedeflenen amaca ulaşılması için projenin başlangıcında tanıtım sunumu yapılır. Bu toplantıda Kent Konseyi yetkilisi/komisyon üyesi veya komisyonun uygun göreceği bir danışman öğretmen; okuldaki/kurumdaki öğretmenlere, öğrencilere ve velilere yönelik projenin uygulanması ile ilgili sunum yapar.

Komisyon ve danışman öğretmenler gerekli duyuruları yaparak en az üç (3) gönüllünün katıldığı “iyilik takımları” oluşturulmasına destek verir.

Proje kapsamında öğrencilere rehberlik yapmak amacıyla ilahiyat fakültesi öğrencileri başta olmak üzere gönüllü üniversite öğrencileri de komisyonun uygun görmesi halinde projede yer alabilir.

Danışman öğretmenler projeye katılmak isteyen gönüllü öğrencilerin/iyilik takımlarının başvurusunu alır ve komisyona bildirir.

Komisyon ve danışman öğretmenler, etkinlik ve yarışmaların gerçekleştirilme sürecinde öğrencilere/takımlara rehberlik yapar.

Komisyon her bir ay için iyilik/etkinlik veya yarışma çizelgesini hazırlar, etkinliğin kimin tarafından ve ne şekilde düzenleneceğini belirler ve ilan eder.

Komisyon, yarışmalarla ilgili okul/kurum, seçici kurulunu belirler ve okul/kurum müdürünün onayına sunar.

Komisyon, etkinlik ve yarışmaların planlama doğrultusunda yürütülmesini sağlar. Okul/kurum müdürlüğüne değerlendirme raporlarını sunar.

 

İYİLİK TAKIMLARI

MADDE 8 – (1) İyilik takımları:

Etkinlikte yer almak isteyen gönüllü öğrenciler, takım liderleri öncülüğünde takımlarını kurarak listelerini sınıf danışman öğretmene teslim eder.

Takımlar, sadece öğrencilerden oluşabileceği gibi sadece velilerden veya hem öğrenci hem de velilerden ortaklaşa kurulabilir. İsteyen gönüllüler, projeye bireysel olarak da katılabilirler.

Komisyonca onaylanan takım listeleri sınıf ve okul/kurum panolarında ilan edilir.

Takım üyeleri aynı şubeden olabileceği gibi farklı şubelerden de olabilir.

Takım lideri, yürüttüğü iş ve işlemlerle ilgili danışman öğretmen ile iş birliği yapar.

Her bir takım en az üç (3) gönüllüden oluşur. Her takımın sorumluluğunu “Takım Lideri” üstlenir.

 

SOSYAL DAYANIŞMA VE YARDIMLAŞMA KULÜBÜUYGULAMA ESASLARI

MADDE 9 – (1) Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Kulübüuygulama esasları:

Millî eğitim müdürlükleri ile Kent Konseyi ya da temsilcilikleri tarafından projenin uygulanacağı ilçe ve okul/merkez belirlenir.

Millî eğitim müdürlükleri ile Kent Konseyi ya da temsilcilikleri, “Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Kulübü” çerçevesinde, kapsamdaki okul/kurumlarda gerçekleştirilecek etkinlik ve yarışmaları ortaklaşa planlar ve iş takvimini belirler. Her okul/kurum görev ve yetki alanıyla ilgili iş ve işlemleri yürütür.

Hazırlanan afiş, broşür, pankart vb. tanıtım ve görünürlük materyalleri millî müdürlükleri iş birliği ile Kent Konseyi tarafından okullara/kurumlara ulaştırılır.

Projeye katılacak okul/kurum müdürleri/müdür yardımcıları, öğretmen, öğrenci ve okul aile birliği üyeleri ile gönüllü kişilere “Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Kulübü’nün tanıtımı yapılır.

Projede görev almak isteyen gönüllülere/takımlara Kent Konseyi tarafından “Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Kulübügönüllü eğitimi ve sertifika programı” düzenlenir.

Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Kulübükapsamında gerçekleştirilecek seminer, etkinlik ve yarışmalar için okul/kurum müdürlüğü tarafından sınıflar/salonlar hazır hâle getirilir.

Projeye; kapsamdaki okul/kurumlarda öğrenim gören öğrenciler ile öğretmen ve veliler gönüllü olarak katılır. Okul dışı seminer, etkinlik ve yarışmalara katılacak öğrencilerin velilerinden yazılı izin dilekçesi alınır.

İyiliğin yaygınlaşmasını ve sosyal dokunun güçlendirilmesini sağlamak amacıyla öğrencilerle “iyilik” temalı uygulama, proje yapma, oyun, şiir, hikâye ve makale yazma, kısa film ve fotoğraf çekme ve belgesel yapma gibi etkinlik ve yarışmalar düzenlenir ve ödüller verilir.

Gönüllü öğrenci, öğretmen ve veliler belirlenerek konseyi ziyaret etmelerine imkân verilir. Konseye gelen ziyaretçilere istedikleri takdirde, lojistikte küçük birer koli hazırlatılarak barkot sistemini tanımaları ve yardım dağıtımı konusunda bilgi sahibi olmaları sağlanır.

Gönüllülerin Kent Konseyi’nin yardım yapma ve toplama faaliyetlerine katılmalarına imkân verilir.

Konsey yardım gönüllüleri ile gezi, gözlem ve piknik programları organize edilebilir.

Proje kapsamında yürütülen faaliyetlere ilişkin fotoğraf veya video kayıtları yapılabilir, bu kayıtlar Konsey/okul/kurum web sitesinde veya diğer yayın organlarında kullanılabilir.

İlgili genel müdürlük temsilcileri, il ve ilçe millî eğitim müdürlükleri yetkilileri iş birliği ile proje paydaşlarının, ödül alan kapsamdaki okul/kurumların, proje ekiplerinin, öğrencilerin, velilerin ve davetlilerin katılımı ile her yıl ödül töreni düzenlenir.

Kulübe katılan öğrencilerde gönüllülük esastır. İnfak duygusunu geliştirmek için gönüllülük esasına dayalı olarak her öğrencinin ayda 1 TL’lik sembolik miktarı okul yürütme konseyi tarafından hazırlanan“iyilik kumbarasına” atarak bağışta bulunması sağlanacak.İyilik kumbarasında birikenparaların kullanılmasına ilişkin usul ve esaslarOkul Yürütme Konseyi tarafından belirlenecek ve harcamaların bu esaslara uygun yapılması sağlanır. Örneğin; yaşlı ve hasta ziyaretleri, mahallede bulunan ihtiyaç sahiplerinin belirlenmesi ve çocuk yaşta olanlar için, engelli çocukların toplum tarafından kabul görmesi ve desteklenmesi gibi çalışmalarda kullanılır.

4 yıl boyunca ayda 1 TL veren veya en fazla bağışta bulunan öğrencilere ‘iyilik gönüllüsü sertifikası’düzenlenecek törenle verilir.

Öğrencilere “İyilik Günlüğü”, “Genç İyilik Gönüllü Rozeti” gibi çeşitli ödüller veya plaketler takdim edilebilir.

Kent Konseyi tarafından eğitim-öğretim yılı sonunda, Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Kulübüprojesi kapsamında yürütülen çalışmalara ilişkin okul/kurum değerlendirme raporları, fotoğraf, video gibi tüm yazılı ve görsel materyallerden yararlanılarak “Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Kulübüprojesi uygulama raporu” hazırlanır ve Din Öğretimi Genel Müdürlüğü’ne ulaştırılır.

 

İYİLİK TEMALI ÖRNEK UYGULAMALAR

MADDE 10  – (1) İyilik temalı örnek uygulamalar:

İyilik Kumbarası: Öğrencilerin iyilik yapma ve infakta bulunmalarına destek olmak amacıyla Kent Konseyi tarafından öğrencilere iyilik kumbaraları hediye edilir. Kulübe katılan öğrencilerde gönüllülük esastır. İnfak duygusunu geliştirmek için her öğrenci ayda 1 TL iyilik kumbarasına atacak. İyilik kumbarasında biriken paralar ile sosyal yardımlaşma kulübü paranın nasıl kullanılacağına karar verecek. 4 yıl boyunca ayda 1 TL veren öğrencilere ‘iyilik gönüllüsü sertifikası’ verilecek.

 

TARAFLARIN SORUMLULUK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ

MADDE 11: (1)  Protokol hükümlerinin yürütülmesinde tarafların temel görev ve yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir.

(1.1) Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesinin Yükümlülükleri

a) İşlem yapılacak birimlerde sunulacak hizmetler için imkanlar dahilinde yeterli ekonomik ve fiziksel şartları sağlamak,

(1.2)Şanlıurfa İl Milli Eğitim Müdürlüğü Yükümlülükleri

a) Protokol çerçevesinde yer alan, ortaokullara bilgilendirme yapmak,

b) “Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Kulübü“ Projesi Çerçevesinde, ortaokullarda gerekli koordinasyonun sağlanması, il ve ilçe milli eğitim müdürlüklerine yaptırılması.

c) İl ve ilçe milli eğitim müdürlükleri tarafından koordinatör belirlemek,

(1.3) Şanlıurfa Kent Konseyi Yükümlülükleri

a) “Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Kulübü“ Projesi Çerçevesinde, okullarda uygulanacak iyilik projelerinin uygulanmasında danışmanlık yapılması,

b) İyilik projelerinin okullarda uygulanmasının kontrol edilmesi,

c) İyilik projelerinin ortak paydada uygulanabilmesi için önerilerde bulunması,

 

PROTOKOLÜN SÜRESİ

MADDE 12: (1) Bu Protokol imzalandığı tarihten itibaren iki (2) yıl süre ile geçerlidir. Taraflarca ihtiyaç duyulması halinde protokol süresi, aynı esaslara göre veya gerek görülen esasların da ilavesi ile uzatılabilir.

 

 

 

GİZLİLİK

MADDE 13 : (1) Protokol kapsamındaki hizmetlerden yararlanan kişilere ait bilgiler kesinlikle üçüncü kişilerle paylaşılamaz.

 

TANITIM

MADDE 14: (1) Protokole konu çalışmaların tamamında Protokol çerçevesindeki işbirliğine atıfta bulunulur ve hazırlanacak bilgi, belge, sunum, basın açıklaması vb. her türlü tanıtım materyallerinde Protokole taraf kurumların isim ve logolarına açık ve anlaşılır şekilde yer verilir.

 

İHTİLAFLARIN ÇÖZÜMÜ

MADDE 15: (1) Bu Protokol ve proje formatında yer almayan hususlar veya Protokol hükümlerinin yorumlanmasından ve uygulanmasından dolayı ortaya çıkacak uyuşmazlıklar karşılıklı görüşme yoluyla çözümlenir.

 

YÜRÜTME

MADDE 16: (1) Bu Protokol kapsamındaki Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Kulübü Projesi Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi, Şanlıurfa İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından birlikte yürütülür.

(2) Bu Protokol, Şanlıurfa il ve ilçeler düzeyinde geçerlidir.

 

YÜRÜRLÜK

MADDE 17:(1) Bu Protokol 7 (yedi) sayfa ve 17 (on yedi) maddeden ibaret olup      /      /      tarihinde 3 (üç) nüsha halinde imzalanarak yürürlüğe girmiştir.

 

 

 

 

ŞANLIURFA BÜYÜKŞEHİR       ŞANLIURFA İL MİLLİ EĞİTİM                 ŞANLIURFA KENT KONSEYİ

  BELEDİYE BAŞKANLIĞI                       MÜDÜRLÜĞÜ                                                     BAŞKANLIĞI

 

   …/……./2019                                  …/……/2019                                                                      …/……/2019

 

  MAHMUT KIRIKÇI                       İSMAİL YAPICIER                                                             M. ADİL SARAÇ

 GENEL SEKRETER                  İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRÜ                                 KENT KONSEYİ BAŞKANI